Logomocja
linia

Program Logomocja jest edukacyjnym językiem programowania pracującym w środowisku Windows. Umożliwia rozwiązywanie problemów oraz uczy zasad poprawnego programowania strukturalnego

Programowanie strukturalne polega na rozkładaniu trudnych problemów na mniejsze w celu ich łatwiejszego zrozumienia i rozwiązania.

Programy napisane w języku Logo, służą na przykład do tworzenia rysunków, pisania tekstów, wykonywania obliczeń. Ucząc się tworzenia obrazów w Logo, poznasz bliżej tzw. grafikę żółwia.

Na czym polega praca z wykorzystaniem grafiki żółwia? Programista wydaje żółwiowi polecenia, które muszą być dla niego zrozumiałe. On z kolei, wykonując polecenia, tworzy na ekranie odpowiednie rysunki. Wprowadzenie zrozumiałym dla żółwia poleceń polega na opisywaniu prostych czynności w postaci procedur.

Grafika żółwia to technika programowania rysunków w języku Logo.

Procedura jest zapisem algorytmu w postaci instrukcji (poleceń) w danym języku programowania.

Procedury pierwotne w języku Logo służą do wykonania wbudowanych w program czynności podstawowych, których rozwiązania są znane żółwiowi.

Lista określona liczba elementów (słów lub innych list) ujętych w nawiasy kwadratowe. Elementy listy oddzielamy spacjami.

Procedury własne to procedury tworzone przez użytkownika, składające się z nagłówka, który zawiera słowo oto i nazwę procedury z parametrami, treści procedury oraz słowa kończace procedurę już.

Podstawowe polecenia dla żółwia i środowiska:

pż - pokaż żółwia sż - schowaj żółwia cs - czyść ekran
pod - podnieś pisakopu - opuść pisak powtórz n - powtórz n razy
np n - idź n krokówpw n - obróć żółwia w prawo o n stopni lw n - obróć żółwia w lewo o n stopni
ustaltło - zmień kolor tłaukp - ustal kolor pisaka ugp - ustal grubość pisaka


Logomocja-zadania
linia

  1. Kwadrat
    polecenia pierwotneprocedura z
    poleceń pierwotnych
    procedura z powtórzeniemprocedura z parametrem
    np 100
    lw 90
    np 100
    lw 90
    np 100
    lw 90
    np 100
    oto kwadrat
    np 100
    lw 90
    np 100
    lw 90
    np 100
    lw 90
    np 100
    już
    oto kwadrat
    powtórz 4 [np 200 pw 90]
    już
    oto kwadrat :bok
    powtórz 4 [np :bok pw 90]
    już


  2. Trójkąt
    polecenia pierwotneprocedura z
    poleceń pierwotnych
    procedura z powtórzeniemprocedura z parametrem
    np 200
    pw 120
    np 200
    pw 120
    np 200
    oto trójkąt
    np 200
    pw 120
    np 200
    pw 120
    np 200
    już
    oto trójkąt
    powtórz 3 [np 200 pw 120]
    już
    oto trójkąt :bok
    powtórz 3 [np :bok pw 120]
    już


  3. kwadrat4 kwadraty16 kwadratów
    Oto kwadrat :bok
    Powtórz 4[np :bok pw 90]
    Już
    Oto kwadrat1 :bok
    Powtórz 4[kwadrat :bok pw 90]
    Już
    oto kwadrat2 :bok
    powtórz 4[kwadrat1 :bok np 2* :bok pw 90]
    już


  4. kwadrattrójkąttrójkąt w kwadracie praca własna
    Oto kwadrat :bok
    Powtórz 4[np :bok pw 90]
    Już
    Oto trójkąt :bok
    Lw 90
    Powtórz 3[np :bok pw 120]
    Już
    Oto tkw :bok
    Trójkąt :bok
    Kwadrat :bok
    Pw 90
    Już


  5. Ćwiczenia: