Odkrywamy świat dramaturgii

Dnia 4 kwietnia 2016 roku, razem z moją klasą 1d, oraz wychowawczyniami, panią Agatą Józefowicz i panią Małgorzatą Kusznir-Mądrą, po raz kolejny odwiedziliśmy Teatr Nowy w Poznaniu. Tym razem mieliśmy uczestniczyć w warsztatach z dramaturgiem panem Michałem Pabianem. Mężczyzna bardzo zaangażował się w wykład. Widać było, że lubi to, co robi. Na początku opowiedział nam, czym się zajmuje. Wyjaśnił, że jest osobą uczestniczącą w konstruowaniu spektaklu. Przerabia sztukę tak, aby była ciekawa i zrozumiała dla widza. Kiedy skończył mówić o swoim zawodzie, uświadomił nam, że każdy, nawet bardzo nudny utwór, w teatrze możemy przerobić jak tylko chcemy. Główny bohater Krzyżaków może być akrobatą, posiadać telefon komórkowy, a nawet jeździć samochodem rajdowym. Interpretacja tekstu i sposób wykonania przedstawienia ogranicza tylko nasza wyobraźnia.
Następnie zaczęły się ćwiczenia, w których aktywnie uczestniczyliśmy. Dostaliśmy fragmenty dramatu autorstwa Williama Shakespeare’a, przedstawiającego historię króla Leara i jego trzech córek, Goneryli, Regany i Kordelii. Wcielaliśmy się w poszczególne postaci i w ten sposób, opisując w całkiem inny sposób wybrane sytuacje z tekstu, przekształciliśmy otrzymany fragment tekstu. To zadanie wiele nas nauczyło i w praktyce pokazało to, co wyjaśniał nam dramaturg.
Kolejnym krokiem na warsztatach, było zastanowienie się nad sprawami, które dotykają ludzi współcześnie, a nie było ich w czasach króla Leara, lub odwrotnie. Na tablicy pojawiło się kilka haseł: rasizm, technologizacja, terroryzm, holocaust, równouprawnienie płci, zanik klas społecznych, a także wolność osobista. W cztero, pięcioosobowych grupach wplataliśmy we fragment dzieła Shakespeare’a te problemy. Przedstawiciele grup opowiadali o swoich pomysłach na środku sali. Niesamowite było, jak bardzo zmieniała się wtedy opisana historia.
Niestety był to już koniec zajęć. Najbardziej podobało mi się to, że wszyscy, bez wyjątku brali udział w zadaniach. Dzięki temu spotkanie z pewnością było ciekawsze i dotarło do większej liczby osób. Myślę, że znaczna większość słuchała z uwagą i wiele tego wyniosła. Z wielką chęcią będę uczestniczyć w kolejnych wycieczkach do Teatry Nowego.
Zuzanna K.

“Odkrywamy świat dramaturgii.”
4 kwietnia 2016. Byliśmy uczestnikami dwugodzinnych warsztatów w Teatrze Nowym. Prowadził je dramaturg, pan Michał Pabian. Przez pierwsze parę minut opowiadał nam o sztukach teatralnych oraz jak można przedstawić “Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza by zaciekawić spektaklem widownie. Następnie weszliśmy na kruchy, historyczny grunt i mówiliśmy nieco o Zygmuncie I i niektórych wydarzeniach z tamtego okresu. Następnie zaczęliśmy ćwiczyć naszą pomysłowość na podstawie scenariusza do przedstawienia pt. “Lear”, który ma być grany po raz pierwszy 09.04.2016 roku. Jest to historia, która dzieje się w VI wieku i opowiada o umierającym królu, który musi podzielić swoje królestwo na trzy córki: Goneryle, Reganę oraz Kordelię. Na początku mieliśmy zrozumieć tekst a następnie musieliśmy użyć naszej wyobraźni i zmieniając nieco dobytek naszego bohatera. Wymyśliliśmy, iż będzie to pies, którego musieliśmy podzielić na 3 osoby. Goneryla chciała mieć tego psa na własność, Regana wyprowadzić go na 5 spacerów, natomiast Kordelia nie wiedziała na co się zdecydować. W innej grupie zadanie zostało nieco zmienione: trzy osoby miały dostać obcego psa od nieznango im człowieka. Reakcje wywołane taką wiadomością były następujące: oburzenie, zdziwienie, niechęć wobec pana, który chce porzucić własne zwierzę. Następnie wskazaliśmy wiele problemów społeczności jakich nie było w czasach władania Leara, a które są dzisiaj powszechne np. terroryzm, rasizm, technologizacja, holocaust (II wojna światowa) .Człowiek z biegiem lat także poprawił relacje międzyludzkie o czym może świadczyć równouprawnienie płci, zanik klas społecznych oraz wolność osobista, ciała i fizyczna. Kolejnym zadanym ćwiczeniem było wybranie jednego z wymienionych poprzednio problemów lub postępów i wplątać go w historię o władcy Learze. Wykonaliśmy je w trzy lub czteroosobowych zespołach. Potem musieliśmy przedstawić je dramaturgowi, naszym nauczycielkom oraz reszcie klasy. Pierwsza grupa wybrała wolność osobistą, kolejna techno logizację, trzecia terroryzm, a dwie pozostałe równouprawnienie płci. To było naprawdę ciekawe doświadczenie.
Będąc na tych warsztatach wielu z nas rozwinęło swoje pisarskie umiejętności oraz wykorzystaliśmy swoją wiedzę i wyobraźnię. Wszyscy byli bardzo zaciekawieni, gdy opowiadano nam o sztuce, która jest wyczekiwana przez wielu oraz dano nam poznać fragmenty jej tekstów i możliwość ich odegrania. To było niesamowite przeżycie i myślę, że jeśli ktoś będzie chciał wejść w świat teatru to ta wiedza może mu się okazać bardzo przydatna. Mając to na uwadze nie lekceważę jednak sedna sprawy czyli dobrej zabawy dla wszystkich. Uważam, że cała nasza grupa bawiła się tu wspaniale.
Nina W.

….Myślę, że wszyscy bawili się dosyć dobrze i nikt nie żałował tego spotkania, choć zdarzały się osoby przeszkadzające ale dało je się uciszyć. Moim zdaniem wycieczka była fajna i mam nadzieję, że będziemy mieć częściej takie udane wyjazdy z ciekawymi i fajnymi ludźmi….
Matylda Ł.

….Zajęcia zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Były oryginalne i kreatywne. Myślę, że taka forma spędzania czasu jest bardzo ciekawa, pobudza do myślenia i rozwija wyobraźnię. Bardzo chciałabym w przyszłości móc uczestniczyć w podobnych spotkaniach z kulturą i sztuką…
Magda S.

Mi osobiście pomysł takiej wycieczki bardzo się spodobał.
Kacper P.

….Warsztaty te były bardzo interesujące i nauczyliśmy się wielu nowych rzeczy. Pokazało nam to fragment pracy w teatrze, przybliżyło na czym ona polega i również przypomniało, że teatr to nie tylko gra aktorów na scenie. By takie przedstawienie powstało potrzeba mnóstwo czasu i uczestniczy w tym wiele osób. Spojrzeliśmy na teatr z innej strony niż dotychczas. Przy okazji dowiedzieliśmy się czym dokładnie zajmuje się dramaturg i na czym polega adaptowanie sztuki. Myślę, że było to nowe i ciekawe doświadczenie….
Natalia R.

…. Kiedy byliśmy już w foyer, zaprowadzono nas na wyższe piętro, do pokoju pełnego krzeseł i rekwizytów. Powitał nas tam pan Michał Pabian – dramaturg tamtejszego teatru. Nasze spotkanie trwało łącznie półtorej godziny. W tym czasie pan Michał opowiedział nam o granych teraz spektaklach, zapoznał nas również ze swoją pracą. Jego głównym celem było jednak pokazanie nam, że w teatrze nie ma oczywistości, jednak nawet improwizacja musi być dobrze przemyślana i zagrana. Zadawaliśmy sobie pytanie – jak sprawić, by dzisiejsze problemy dotyczące przeciętnych ludzi mogą być równie ciekawe jak dylematy wielkiego Króla Leara, spod Shakespear’owskiego pióra. Okazało się, że wystarczy zadbać o dobrą oprawę historii, dodać nieco tragedii. Mogliśmy tego doświadczyć, czytając scenariusz tejże sztuki i stwarzając nowy, błahy problem, opierając się na wypowiedziach Goneryli, Regany, Kordelii, czy też samego władcy.
Porównywaliśmy również zmartwienia, które dotykały ludzi w XVII wieku, oraz te, z którymi spotykamy się dziś. Myśleliśmy nad zmianą słów wypowiedzianych przez bohaterów, wplatając równouprawnienie i technologię, odrzucając rasizm.
Spotkanie z panem Michałem bardzo mi się podobało. Widać było, że wkłada w swą pracę wiele serca i chęci. Liczę na to, że zobaczymy się z nim jeszcze nieraz, oraz na to, że nasze odwiedziny teatru oraz biblioteki wniosą nieco kultury i kreatywności w nasze życie….
Maria H.

Zobacz wszystkie zdjęcia
6 kwietnia 2016
Wydarzenia z następujących lat
Jak powstawała nasza szkoła
linia
Zobacz jak powstawał budynek naszej szkoły.